Home > Tag Archives: JAKSI

Tag Archives: JAKSI

Kenapa pentingnya jaga “IKHTILAT” ?

“ Takkan la aku ni lelaki nak duduk bersembang-sembang dengan perempuan tu pun tak boleh? Bukannya aku ada perasaan pun dengan dia, kitorang kan satu kelas, dah kawan lebih 3 tahun dah pon, takkan itu pon ikhtilat..” “ Kitorang nak belajar sama-sama je pun, takkan itu pun dikira ikhtilat?” Dialog ...

Read More »

Jadual Mushrif JAKSI 2015

Makluman buat semua ahli PERUBATAN Cawangan Zagazig, berikut merupakan jadual musyrif JAKSI yang terkini. Terdapat beberapa etika yang perlu dipatuhi dalam menggunakan perkhidmatan musyrif JAKSI PERUBATAN Cawangan Zagazig: 1. Diharapkan kepada mereka yang diamanahkan sebagai musyrif dapat menjalankan tugas dengan penuh rasa tanggungjawab dan seikhlas hati. 2. Musyrif yang ditetapkan ...

Read More »

Carta Organisasi JAKSI 2015

“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung” (3: 104) Berikut adalah barisan ahli jawatankuasa JAKSI PERUBATAN Cawangan Zagazig sesi 2015/2016 yang merupakan salah satu unit khas dibawah Pengerusi. Jika terdapat sebarang aduan/ ...

Read More »

Kerana Dirimu Begitu Berharga

Winter datang lagi. Menjadi lumrah bagi pelajar-pelajar Malaysia yang menuntut di bumi Mesir ini, tatkala musim ini tiba, akan sedikit teragak-agak dan berkira-kira bila agaknya mahu mula menyarung winter coat dan melilit mafla pada batang tengkuk dan muka. Kebiasaannya, yang menjadi bench mark yang dapat meyakinkan pelajar-pelajar Malaysia untuk keluar ...

Read More »

Pergaulan (Ikhtilat) Dalam Islam

Umat Islam bukan sahaja umat yang terpilih, malahan insan yang bertuah kerana diutuskan Nabi Muhammad S.A.W. Antara kelebihan kita dijadikan ummat Rasulullah ialah dengan turunnya wahyu yang menjelaskan pelbagai syariat dan batasan hukum sebagai langkah keselamatan dan untuk mendidik jiwa mukminin baik dari segi lahiriah mahupun batiniah. Maka pada kali ...

Read More »

Wanita @ Akhawat haram keluar rumah?

Wanita masa kini tidak lagi hanya berada  di dapur atau membuat kerja rumah, menjaga anak dan menguruskan rumahtangga sahaja. Namun, kaum wanita kini turut keluar bersama-sama dengan kaum lelaki bagi menyumbang dalam pelbagai bidang dan ruang.  Apabila kita teliti ayat 33 Surah Al-Ahzab, wanita diminta tetap tinggal di rumah. Justeru, ...

Read More »

Apa itu ikhtilat?

Ikhtilat pada asalnya bererti pergaulan. Dalam penulisan ulama Salaf, ikhtilat jarang digunakan untuk pertemuan sosial. Biasanya, digunakan perkataan Liqa’ (pertemuan), Musyarakah (penyertaan) dan Ijtima’ (perjumpaan). Untuk mengkhususkan percampuran yang cela digunakan perkataan Khalwat. Namun, dalam penulisan ulama mutakhir sering kali ditemui perkataan ikhtilat ini. Dari sudut syariah, ianya bermaksud, percampuran lelaki dan perempuan iaitu perkumpulan mereka pada satu tempat, sama ...

Read More »

Panduan Bermusafir

Definisi Musafir Perjalanan dari satu tempat ke satu tempat tertentu melebihi 2 marhalah dengan tujuan kebaikan dan memberi manfaat. Dalil قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ “Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian bedasarkan peraturan-peraturan Allah tetapkan, oleh itu mengembaralah kamu dimuka bumi, ...

Read More »