Home > Menu > Karya (page 2)

Karya

Pertunangan Dalam Acuan Islam: Adab dan Hikmah

  Menjadi fitrah manusia dicipta untuk berkasih sayang dan berpasang-pasangan. Namun setiap apa yang diciptakan pasti tidak sempurna dan memerlukan bimbingan dan panduan bagi memastikan hubungan yang terbina mengikut acuan agama. Peringkat awal proses perkahwinan antaranya meliputi proses melamar dan bertunang. Walaupun pertunangan itu mudah, tetapi hakikatnya ramai dalam kalangan ...

Read More »

Saranan Islam Dalam Memilih Pasangan Hidup

13839866_1253330994700144_890227151_o

Ketika kalian memikirkan tentang perkahwinan dan ingin menyempurnakan separuh agama,kalian seharusnya berhati-hati dan tidak tergesa –gesa dalam memilih wanita yang akan menjadi suri rumah tangga dan ibu kepada anak-anak kalian nanti. Ketahuilah memilih pasangan tidak semudah memilih kereta idaman. Berbagai-bagai masalah perkahwinan akan berlaku akibat sifat tergesa-gesa dalam memilih pasangan ...

Read More »

Ramadan Vs Puasa

19a45bcce9bf5619407c4029531e1b00

RAMADAN BULAN MESRA IBADAH Dan demi sesungguhnya, kamu tetap datang kepada kami (pada hari kiamat) dengan bersendirian (sebatang kara), sebagaimana kami jadikan kamu ada mulanya. Dan kamu tinggalkan di belakang kamu apa yang telah kami kurniakan kepada kamu dan kami tidak melihat kepada kamu penolong-penolong yang kamu anggap dan sifatkan ...

Read More »

Israk Mikraj Ibrah Sepanjang Hayat

329324_Al-Aqsa-Mosque

“Seekor semut berada di dalam poket tuannya yang kini berada di Malaysia. Tuannya itu kemudian menaiki kapal terbang ke Mesir dan pulang semula pada hari yang sama seusai tugasannya di sana. Setelah pulang,  semut itu bercerita kepada kawan-kawannya bahawa dia telah ke Mesir semalam  dan alhamdulillah telah selamat sampai di ...

Read More »

Kenapa pentingnya jaga “IKHTILAT” ?

ikhtilat

“ Takkan la aku ni lelaki nak duduk bersembang-sembang dengan perempuan tu pun tak boleh? Bukannya aku ada perasaan pun dengan dia, kitorang kan satu kelas, dah kawan lebih 3 tahun dah pon, takkan itu pon ikhtilat..” “ Kitorang nak belajar sama-sama je pun, takkan itu pun dikira ikhtilat?” Dialog ...

Read More »

Papa, Adik Janji

1

Sebuah coretan kisah berkisar tentang seorang gadis remaja yang tidak menitikberatkan perihal aurat. Namun hidayah Allah menyapa dan membimbing gadis ini ke arah menjadi muslimah yang lebih baik. Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara ...

Read More »

Yang Tertutup Itu Indah, Yang Bersyariat Itu Barakah

kelebihan menutup-aurat

“Yang Tertutup Itu Indah, Yang Bersyariat Itu Barakah…” Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka ...

Read More »

Artikel : Memaknakan Kembali Patriotisme dan Janji Kemerdekaan

b84c5756f6a889fa332015e4458021f9_XL

“…akan kekal menjadi sebuah negara yang merdeka dan berdaulat serta berdasarkan kebebasan dan keadilan dan sentiasa menjaga dan mengutamakan kesejahteraan dan kesentosaan rakyatnya dan mengekalkan keamanan antara segala bangsa.” –Tunku Abdul Rahman Putra ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah Pemasyhuran Kemerdekaan yang diucapkan pada 31 Ogos 1957 itu merupakan ...

Read More »