JAKSI

Kenapa pentingnya jaga “IKHTILAT” ?

“ Takkan la aku ni lelaki nak duduk bersembang-sembang dengan perempuan tu pun tak boleh? Bukannya aku ada perasaan pun dengan dia, kitorang kan satu kelas, dah kawan lebih 3 tahun dah pon, takkan itu pon ikhtilat..” “ Kitorang nak belajar sama-sama je pun, takkan itu pun dikira ikhtilat?” Dialog ...

Read More »

Papa, Adik Janji

Sebuah coretan kisah berkisar tentang seorang gadis remaja yang tidak menitikberatkan perihal aurat. Namun hidayah Allah menyapa dan membimbing gadis ini ke arah menjadi muslimah yang lebih baik. Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara ...

Read More »

Jadual Mushrif JAKSI 2015

Makluman buat semua ahli PERUBATAN Cawangan Zagazig, berikut merupakan jadual musyrif JAKSI yang terkini. Terdapat beberapa etika yang perlu dipatuhi dalam menggunakan perkhidmatan musyrif JAKSI PERUBATAN Cawangan Zagazig: 1. Diharapkan kepada mereka yang diamanahkan sebagai musyrif dapat menjalankan tugas dengan penuh rasa tanggungjawab dan seikhlas hati. 2. Musyrif yang ditetapkan ...

Read More »

Carta Organisasi JAKSI 2015

“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung” (3: 104) Berikut adalah barisan ahli jawatankuasa JAKSI PERUBATAN Cawangan Zagazig sesi 2015/2016 yang merupakan salah satu unit khas dibawah Pengerusi. Jika terdapat sebarang aduan/ ...

Read More »

Hukum Menyambut Hari Valentine Menurut Pandangan Islam

Islam sebagai agama fitrah dan sempurna, amat mengutamakan kasih sayang dan tiada hari tertentu di dalam Islam bagi meraikannya. Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-71 telah memutuskan bahawa amalan menyambut Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan ...

Read More »

Adab Dan Sunnah Bermusafir

Cuti musim sejuk telah tiba. Pastinya banyak perancangan yang telah dibuat untuk melawat tempat-tempat yang menarik sepanjang cuti ini. Allah berfirman dalam surah Al-Mulk ayat 15 yang bermaksud, “Dialah yang menjadikan bumi untuk kamu mudah dijelajahi, maka jelajahilah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian dari rezekiNya. Dan hanya kepadaNya lah ...

Read More »

Kerana Dirimu Begitu Berharga

Winter datang lagi. Menjadi lumrah bagi pelajar-pelajar Malaysia yang menuntut di bumi Mesir ini, tatkala musim ini tiba, akan sedikit teragak-agak dan berkira-kira bila agaknya mahu mula menyarung winter coat dan melilit mafla pada batang tengkuk dan muka. Kebiasaannya, yang menjadi bench mark yang dapat meyakinkan pelajar-pelajar Malaysia untuk keluar ...

Read More »

Pergaulan (Ikhtilat) Dalam Islam

Umat Islam bukan sahaja umat yang terpilih, malahan insan yang bertuah kerana diutuskan Nabi Muhammad S.A.W. Antara kelebihan kita dijadikan ummat Rasulullah ialah dengan turunnya wahyu yang menjelaskan pelbagai syariat dan batasan hukum sebagai langkah keselamatan dan untuk mendidik jiwa mukminin baik dari segi lahiriah mahupun batiniah. Maka pada kali ...

Read More »

Wanita @ Akhawat haram keluar rumah?

Wanita masa kini tidak lagi hanya berada  di dapur atau membuat kerja rumah, menjaga anak dan menguruskan rumahtangga sahaja. Namun, kaum wanita kini turut keluar bersama-sama dengan kaum lelaki bagi menyumbang dalam pelbagai bidang dan ruang.  Apabila kita teliti ayat 33 Surah Al-Ahzab, wanita diminta tetap tinggal di rumah. Justeru, ...

Read More »