Home > Menu > Karya > Artikel > Doa Masuk Dan Keluar Rumah

Doa Masuk Dan Keluar Rumah

doa masuk dan keluar rumah

[DOA MASUK RUMAH & DOA KELUAR RUMAH]

Salah satu bentuk syukur atas nikmat rumah adalah sentiasa berdoa semasa keluar dan masuk rumah. Selain itu adalah dengan menggunakan rumah untuk perkara yang menambah ketaatan kepada Allah . Rumah juga harus dielakkan dari perkara-perkara yang diharamkan dan dibenci Allah , termasuk hal-hal yang tidak membawa manfaat untuk kepentingan dunia dan akhirat.

Jika seseorang memasuki rumahnya dan dia tidak menyebut nama Allah ketika hendak makan malam, maka syaitan berkata kepada kawan-kawannya, “ Kalian mendapat tempat bermalam dan makan malam di rumah ini.” (HR. Muslim no. 2018) 

Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa salam bersabda: “Jika seseorang keluar dari rumahnya lalu ia membaca doa diatas, maka ketika itu dikatakan kepadanya: “ Engkau telah diberi petunjuk dan engkau telah dijaga.”

Maka para syaitan akan menjauh darinya. Syaitan lain berkata, “Bagaimana mungkin engkau (syaitan lain) boleh menggoda seseorang yang telah diberi petunjuk dan telah dijaga?” (HR. Abu Daud no. 5095)

“TOGETHER WE UNITE TO SERVE COMMUNITY” 
Biro Perumahan

” Ilmuwan Berbakti, Teguh Sehati “
PERUBATAN Cawangan Zagazig 2014 / 2015

Tinggalkan komen anda